piątek, 22 listopada 2013

Rzędy skrócone z zawijaniem oczek

W związku z pojawiającymi się pytaniami o to jak zawijać oczka w rzędach skróconych, postanowiłam przyjrzeć się dokładniej temu tematowi.

Rzędy skrócone doskonale sprawdzają się np. przy zaokrągleniu dekoltu swetra (o czym wspominałam TU), w tworzeniu skarpet (opis TU) albo w zaszewkach poziomych (zob. TUTAJ).

Jako, że skracanie rzędów wykonuje się w co drugim rzędzie, to w miejscu odwracania robótki zwykle pojawia się dziura. Zawijanie oczek ma na celu zamaskowanie jej.



Najprościej wykonowywać rzędy skrócone na ściegu gładkim, tzw. dżerseju. Zawinięte oczka gubią się optycznie wśród oczek prawych, rozpoznać je za to można na lewej stronie roboty.


I. Zawijanie oczka prawego (prawa strona roboty)

1. Przerabiamy oczka prawe do wyznaczonego miejsca w rzędzie.


2. Trzymając włóczkę z tyłu roboty
wkłuwamy się prawym drutem w następne oczko od przodu do tyłu.


3. Oczko to przekładamy na prawy drut, następnie przekładamy do przodu włóczkę



4. Zawijane oczko przekładamy spowrotem na lewy drut,
a włóczkę przekładamy do tyłu.


5. Odwracamy robótkę. Tak wygląda zawinięte prawe oczko na lewej stronie roboty.
Naprężamy mocniej owiniętą włóczkę (żeby później nie wystawała zbyt luźno)
i począwszy od kolejnego oczka przerabiamy rząd oczek lewych.




II. Zawijanie oczka lewego (lewa strona roboty)

1. Przerabiamy oczka lewe do wyznaczonego miejsca w rzędzie.


2. Trzymając włóczkę z przodu roboty,
wkłuwamy się prawym drutem w następne oczko od przodu.


3. Oczko to przekładamy na prawy drut,
następnie przekładamy włóczkę do tyłu roboty.


4. Zawijane oczko przekładamy spowrotem na lewy drut,
a włóczkę przekładamy na przód roboty.



5. Odwracamy robótkę. Tak wygląda zawinięte lewe oczko na prawej stronie roboty.
Naprężamy mocniej zawiniętą włóczkę i począwszy od kolejnego oczka
przerabiamy rząd oczek prawych.




III. Przerabianie zawiniętego prawego oczka

1. Przerabiamy prawe oczka dochodząc do zawiniętego oczka.


2. Wkłuwamy prawy drut pod zawiniętą włóczkę od przodu, 
a potem w oczko (jak do przerobienia na prawo).



3. Przeciągamy włóczkę najpierw przez oczko, a potem przez zawinięcie.







IV. Przerabianie zawiniętego lewego oczka.

1. Przerabiamy oczka lewe, dochodząc do zawiniętego oczka.


2. Wkłuwamy prawy drut pod zawiniętą włóczkę od tyłu,
a potem w oczko (jak do przerobienia na lewo).


3. Przeciągamy włóczkę najpierw przez oczko, a potem przez zawinięcie.







18 komentarzy:

  1. Witam,
    dzięki Pani życie jest łatwiejsze, krótko, zwięźle i na temat.

    Pozdrawiam
    Ania

    OdpowiedzUsuń
  2. Wielkie dzięki dobra Kobieto! Pozdrawiam.Irena

    OdpowiedzUsuń
  3. cześć,mam Twój blog podpięty na stałe w Firefoxie:)
    świetne rady,bardzo przejrzyście tłumaczysz:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mam nadzieję,że nie zaniechasz prowadzenia z powodu nikłych komentarzy:(
      pochwalę się,że na razie robię sweterek[mam już tył,kończę już przód,jeszcze rękawy i plisy],a na swoją kolej czeka włóczka na szalik-znalazłam przepis na ścieg patentowy dwukolorowy:))
      pozdrawiam,
      Ada

      Usuń
    2. To prawda, że miłe komentarze "dodają skrzydeł", ale póki co ich niewielka liczba aż tak mnie nie zniechęca, żeby zamknąć bloga. Powodzenia w dzierganiu :)

      Usuń
  4. Prowadzisz fantastycznego bloga:) Tyle tu wiedzy, porad i wskazówek czyli coś, czego bardzo było mi trzeba. Wspaniale wyjaśniasz i te niby proste, oczywiste techniki jak i te najbardziej zawiłe . Brawo !!!! Serdeczne dzieki. POdziwim, korzystam, odpatruje i czekam na dalsze wyjasnienia,

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo dziękuję za obrazowe wyjaśnienie. Próbowałam zrozumieć z książki, ale się nie dało. Uratowałaś moje czereśnie :) Dzięki jeszcze raz!

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo dziękuję za szczegółowe i bardzo czytelne opisanie oczek zawijanych w rzędach skróconych. Uczę się robić sweterek bezszwowy z rękawami od góry i utknęłam właśnie przy rękawku bo nie mogłam zrozumieć tego zawijania. Dzięki Twojemu opisowi i zdjęciom rozpromieniło się moje oblicze, bo chyba się uda. Pozdrawiam serdecznie i jeszcze raz dziękuję za czas i podjęty trud no i oczywiście za dar tłumaczenia( nie każdy go posiada).

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuję pięknie za wskazówki i porady.Bez Pani pomocy nie udałoby mi się zrobić czapki poppy ,a tak mam szansę.Pozdrawiam serdecznie.Krystyna.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziekuje za fachowe instrukcje i nie zostawiaj nas laików bez Twej pomocy! Grażyna

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękne, proste opisy - uczę się bardzo łatwo, dziękuję i pozdrawiam - mira

    OdpowiedzUsuń
  10. cudownie, że Jesteś ! Pozdrawiam i dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  11. ale się cieszę, że znalazłam Pani bloga. W końcu zrozumiałam jak się robi główkę rękawa rzędami skróconymi i o co chodzi . Dziękuję Pani bardzo. Elżbieta.

    OdpowiedzUsuń
  12. Super wytłumaczenie jak robić rzędy skrócone. Obrazkowy instruktaż połączony z opisem - bezbłędny i precyzyjny. Pozdrawiam i dziękuje Elżbieta Karczmarczyk

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam. Dziękuję za taki dokładny kurs. Teraz mogę zabrać się za zrobienie chusty.
    Pozdrawiam serdecznie
    Renata

    OdpowiedzUsuń
  14. A ja szukając opisu rzędu skróconego jedynie ten dałam radę zrozumieć i wykonać . Dziękuję bardzo i pozdrawiam .Ewasz29

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za pozostawiony komentarz :)




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...